Konflikter og kommunikation

Konflikt mellem mennesker

God kommunikation er muligvis noget af det vigtigste i vores liv. Vi vil gerne kunne tale med andre mennesker. Måske skal vi fremlægge noget for en gruppe mennesker. Vi skal helt sikkert tale med vores kollegaer. Vi deltager i mange møder. Og ja, hvis vi ikke har en god kommunikation med alle de mennesker, som vi er i kontakt med hver dag, så kan der opstå konflikter. Der kan opstå konflikter på arbejdspladsen, og de kan også opstå i privatlivet. Hvem har ikke prøvet begge dele? Vi vil med andre ord gerne være gode til at kommunikere – venligt og fredeligt med hinanden. Vi vil også gerne være dygtige til at formidle vores budskaber. Og de fleste af os vil helst undgå konflikter.

Lær konflikthåndtering på kursus

Derfor er det en gave at få – eller at give sig selv – at deltage i et kursus i konflikthåndtering hos MBK. Sådan et kursus vil nemlig sætte os i stand til at kunne kommunikere med andre på en klar og venlig måde. Det vil også kunne hjælpe os til at formidle de grænser, vi har, som vi helst ikke vil have, at andre overtræder. Og det vil kunne hjælpe os til at kunne gribe konstruktivt ind, hvis vi oplever, at andre er ved at komme ud i en uønsket, vanskelig situation. Er du en af dem, der virkelig har brug for at formidle budskaber til andre, så kan det tænkes, at du ikke har brug for et kursus i konflikthåndtering.

Præsentation af viden

Men du har muligvis brug for et kursus i præsentationsteknik som beskrevet her. På sådan et vil du få større indsigt i, hvordan du konkret formidler budskaberne. Det er jo ikke altid bare sådan, at du kan sige til dine lyttere, at ’sådan er det’. Dine tilhørere vil måske gerne vide, hvorfor det er sådan. Eller hvordan resultatet er fremkommet. Eller de vil bare have lidt mere viden om emnet. Og selvom du taler venligt og forklarende, så kan det være meget værdifuldt, at du kan strukturere det, du vil fortælle på en logisk måde, så alle tilhørerne, kan forstå, hvorfor, hvordan eller hvorledes. Samtidigt er det også vigtigt, at du kan bruge de eksisterende medier på en fornuftig og effektiv måde.

Det nytter, fx, ikke, at du laver en præsentation i PowerPoint, hvis alle de slides, du viser, er overbelastede af tekst skrevet med en lille skrifttype. De færreste gider at bruge tid på at læse dem. De fleste vil slet ikke kunne se dem. Det kan gøre din præsentation mere levende, hvis du benytter et whiteboard, og laver noter undervejs. Dine tilhørere vil ofte også notere dem. Og dermed har de mulighed for at kunne huske, hvad du fortalte i forbindelse med noterne, du laver. Så ja, et kursus i præsentationsteknik er bestemt værdifuldt for dig, der skal formidle til andre.

Uanset om du skal på et kursus i konflikthåndtering eller i præsentationsteknik, så vil du helt sikkert få værdi ud af det. Du lærer nemlig meget om psykologi og om, hvordan andre mennesker reagerer på dig, når du taler eller fremlægger.

Konflikter og kommunikation
Rul til toppen