I mit endnu ret nye job som sekretær på den arbejdsmedicinske klinik her i byen har jeg allerede opdaget, at jeg rent faktisk henter en hel del ny viden ved bare at udføre mit ganske almindelige sekretærarbejde. For når jeg for eksempel skal udarbejde forskellige plancher på computer, som en af mine chefer skal bruge til diverse foredrag om ledelse, så kan det ikke undgås, at jeg læser indholdet, og det giver mig personligt en del ny viden.

Det er nu ikke den eneste grund til, at jeg holder meget af mit nye arbejde, for jeg er også begunstiget af en dejlig arbejdsplads, hvor alt foregår i et tilpas roligt tempo til, at man aldrig føler sig stresset. Jeg har erkendt, at der er en reel forskel på at arbejde i en privat virksomhed med stort arbejdspres og så i en offentlig, hvor der ifølge mine erfaringer er en klart bedre bemanding.

Det giver god trivsel i det daglige, at vi er tilstrækkeligt mange kolleger til at klare opgaverne, så selv om vi selvfølgelig normalt har en deadline, der skal overholdes, så er arbejdet hos os tilrettelagt sådan, at vi aldrig udsættes for stressfremkaldende situationer.

Det kunne selvfølgelig også bare passe, for det, som vores konsulenter beskæftiger sig allermest med, er faktisk stressrådgivning i de virksomheder, vi har som kunder. Og da det er konsulenterne, der sætter os sekretærer i arbejde, er det jo helt oplagt, at de tilrettelægger tingene sådan, at vi ikke også bliver udsat for et pres, der fremkalder stress.