Du står ved bagagebåndet og kigger langt efter din kuffert. Den er ikke at se. Båndet stopper, og du må indse, at din kuffert ikke kommer. Eller at den er kommet, men den er beskadiget. Hvad gør du så? Og hvad er værd at vide?

 

Hvis din bagage er forsinket, så prøv ikke at gå i panik. Flyselskabet har måder, de kan tracke den på. Hvis din bagage er med det næste fly, kan du sikkert have den om nogle få timer. Hvis de er sendt til en forkert lufthavn, kan der gå et par dage normalt. Det er vigtigt, at du melder din bagage mistet i lufthavnen.

 

Giv dem også en adresse til, hvor du bor, så de kan levere bagagen til dig. Husk også at give dem et telefonnummer. Mange luftfartsselskaber vil også dække dine omkostninger til at gå ud at købe det, du har brug for til de første dage (og hold det nu rimeligt), så husk at gemme kvitteringerne.

 

Hvad angår beskadiget bagage, er det vigtigt, at du så snart, du har fået din bagage fra karrusellen, at du tjekker, om den er beskadiget. Er den beskadiget, er det vigtigt, at du melder det i lufthaven, inden du tager derfra. Almindeligt slid dækkes naturligvis ikke, så der skal være en direkte beskadigelse på din kuffert eller indhold.

 

Hvad kan man så selv gøre for at undgå, at bagagen bliver væk? Put dit navn og telefonnummer både indeni og udenpå kufferten. Du kan også komme en kopi af din rejseplan i kufferten. På den måde ved luftfartsselskabet, hvem du er, og hvornår du opholder dig hvor. Sørg også for at tjekke ind til tiden. Et sent checkin kan forsinke din bagage. Tjek også, at der kommer den rette label på din kuffert ved checkin.

 

Vil du spare penge på dine flybilletter anbefaler vi rejsepriser.dk